Training 'Ik leer anders'


Leerproblemen praktisch aanpakken met de training ‘Ik leer anders’. Direct resultaat.

Ik leer anders

Na onderzoek blijkt dat leerlingen met een leerachterstand of dyslexie vaak in beelden denken, niet in woorden. Daardoor wordt de lesstof niet begrepen en onthouden. Het onderwijs sluit niet aan bij alle denkwijze want de meeste mensen (±95%) leren via het gehoor. Slechts een kleine groep leert visueel.

Bijles helpt onvoldoende omdat ze dan meer informatie op ‘foute’ wijze krijgen aangeboden. Door de informatie te vertalen naar beelden, kan deze groep zich de lesstof wel eigen maken. Tijdens een korte training leer je deze techniek zelf toepassen. Ideaal om vervolgens de lesstof in de klas goed te kunnen volgen.


Leerproblemen, Dyslexie, ADD, ADHD, Autisme


Deze training is onder andere geschikt voor kinderen die in beelden denken, kinderen met dyslexie, ADD, ADHD of autisme.

Kinderen met leerproblemen
De training is voor leerlingen die problemen hebben met:

  • Taal: spellen, lezen
  • Rekenen: tafels, plus en min sommen
  • Onthouden van informatie
  • Concentratie: snel afgeleid
  • Organisatie en/of klokkijken

Kinderen met dyslexie
Uit onderzoek is gebleken dat veel kinderen met dyslexie in beelden denken. Beelddenkers zien letters als losse plaatjes. Volgens kleine kinderen: “De letters zijn bijna allemaal hetzelfde want b = d = p = q”. Klanken worden daarom niet op juiste wijze aan deze plaatjes gekoppeld. Als beelddenkers lezen, slaan ze vaak de woorden zonder beeld over: de, het, dat, hulpwerkwoorden enz. Als ze stil lezen, kunnen ze dus heel snel lezen. Moeite met taal? Na de training ‘Ik leer anders’ kan je bijna altijd direct sneller hardop lezen (1 of 2 AVI-niveaus) en woorden (dictee) leer je onthouden via woordbeelden.

Kinderen met ADD en ADHD
Deze leermethode werkt ook voor de groep leerlingen met de diagnose AD(H)D. Want zijn er mensen met ADHD-symptomen die niet in beelden denken? Een Amerikaanse ADHD specialist, George Dorry, zat samen met Linda Kreger Silverman in diverse onderzoeksteams. Beide zijn van mening dat iedereen met ADHD de voorkeur heeft voor het denken met de rechter hersenhelft. De ‘handicap’ ADHD wordt veroorzaakt door de zwakke linker hersenhelft. Linda Kreger Silverman doet al jaren onderzoek naar hoogbegaafde kinderen die in beelden denken.

Kinderen met autisme
Veel mensen met autisme zijn beelddenkers. Ook zien we bij mensen in het autistisch spectrum dat zij lesstof 'fotograferen'. Vanwege mijn ruime ervaring met kinderen met autisme, is het mogelijk om deze training ook in bij deze kinderen in te zetten.

Direct resultaat. De leerling kan tijdens de eerste sessie direct vertellen of deze leermethode voor hem of haar werkt. Blijf niet langer worstelen met schoolwerk. Deze leermethode is bewezen effectief. Op de site www.ikleeranders.nl staan ‘Verhalen uit de praktijk’ van ouders en leerlingen.

Gecertificeerd Coach Ik leer anders

Is je kind een beelddenker?


Denk aan het woord STOEL. Wat zie je? Zie je letters: S-T-O-E-L of een plaatje? Zie je een plaatje? Wellicht ben je dan zelf een beelddenker. Kijk hieronder of je kind een beelddenker is.

woorddenker
beelddenker
Test: Is jouw kind een beelddenker?
  1. Kan jouw zoon of dochter goed puzzelen?
  2. Houdt je kind veel van de TV en/of spelcomputer?
  3. Speelt je kind graag met constructiespeelgoed (Lego e.d.)?
  4. Heeft je kind een levendige verbeelding en kan daardoor op gaan in zijn/haar fantasiewereld?
  5. Wordt hij/zij makkelijk afgeleid?
  6. Moet je instructies vaak herhalen voordat taken worden uitgevoerd?
  7. Heeft je kind laat leren lopen?
  8. Wiebelt hij/zij veel?
  9. Eerst doen en dan pas denken?
  10. Is hij/zij overweldigend aanwezig op verjaardagen en in pretparken? (Na eerst de kat uit de boom te hebben gekeken.)
  11. Denkt je kind erg zwart-wit?
  12. Is hij/zij erg perfectionistisch, die niet graag faalt (gevoelig voor kritiek)?
  13. Wint je kind graag en is het een slechte verliezer?
  14. Herinnert hij/zij gebeurtenissen gedetailleerd (zelfs van jaren geleden)?
  15. Heeft je kind problemen met het vasthouden van een pen, slecht handschrift?
  16. Heeft je kind een allergie, last van astma of veel oorontstekingen (gehad)?
  17. Heeft je kind een goed gevoel voor humor (creatieve woordspelingen)?
  18. Moeten de etiketten uit kleding geknipt worden? Draagt hij/zij graag zachte stoffen en heeft hij/zij bijvoorbeeld een hekel aan harde knoopjes?

Als je 10 van de bovenstaande vragen met ‘ja’ hebt beantwoord, is jouw kind waarschijnlijk een beelddenker.

Beelddenker of niet?
De meeste ouders herkennen hun kind direct bij het beantwoorden van bovenstaande vragen. Deze lijst benadrukt met name de drukke kant van beelddenkers. Er zijn daarentegen ook veel beelddenkende kinderen die juist rustig zijn. Ieder mens is anders en uit zich ook anders. Gelukkig zie je direct of deze leermethode werkt. Een beelddenker spelt een woord met gemak van voor naar achter en van achter naar voor. Dat lukt alleen als je het woord kan visualiseren. Altijd proberen! Want als je zoon of dochter in beelden denkt, wordt het leren opeens een stuk makkelijker. Bij twijfel kun je altijd contact opnemen.

Bron: Silverman, L.K. (2002). Upside-Down Brilliance: The Visual -Spatial Learner (mag gekopieerd worden). Site in het Engels. Nederlands: "Vertaald t.b.v. lezing voor Maria J.Krabbe Stichting Driebergen 22 november 2005 Linda Kreger Silverman Ph.D”. Omgekeerd Briljant: Lezing Linda Kreger-Silverman Ph.D. : The Visual-Spatial learner.


De training


De training ’Ik leer anders’ leert kinderen die in beelden denken om informatie te vertalen naar HUN informatiesysteem: visueel. Dit kunnen ze (in de toekomst) ook toepassen op vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, buitenlandse talen enz.

Inhoud training (4 sessies):

  • Doelstellingen vooraf bespreken.
  • Informatiesysteem testen en leerstrategie bepalen.
  • Basisinformatie leren via beelddenken:
    • informatie op juiste wijze ordenen (beter onthouden)
    • alfabet en woorden (dictee)
    • cijferveld, tafels en automatiseren van sommen
    • klokkijken

De kosten van de training zijn € 279,--. Dit is het tarief voor 4 sessies van een uur, inclusief het werkboek. De training kan plaatsvinden bij Praktijk Frydag, maar bijvoorbeeld ook op school. In overleg kan worden besloten tot betaling in termijnen, indien gewenst. Neem contact op met praktijk Frydag voor het maken van een afspraak.

CONTACT   

 

werkboek ik leer anders